درمان قطعی متاستاز ریه
نوشته شده توسط : spudgene

انواع سرطان‌هایی که اغلب به ریه‌ها سرایت می‌کنند شامل سرطان‌های سینه، کولون، رکتوم، سر و گردن، کلیه، بیضه و رحم و همچنین سرطان‌های لنفوم است. سایر انواع سرطان نیز می توانند به ریه ها سرایت کنند، اما کمتر این کار را انجام می دهند.

 

علائم متاستاز ریه

شایع ترین علائم متاستاز ریه عبارتند از:

 

سرفه کردن

بالا آوردن خون هنگام سرفه

درد قفسه سینه

تنگی نفس

مایع اطراف ریه ها

کاهش اشتها

کاهش وزن

درمان قطعی متاستاز ریه

درمان متاستازهای ریه معمولاً بر اساس نوع اصلی سرطان (محل اولیه) است که فرد دارد. درمان ممکن است شامل شیمی درمانی، ایمونوتراپی یا پرتودرمانی یا ترکیبی از این موارد باشد.

 

اگر تعداد کمی متاستاز ریوی وجود داشته باشد و در سایر قسمت‌های بدن متاستاز وجود نداشته باشد، جراحی ممکن است یک گزینه باشد. همچنین، جراحی تنها در صورتی قابل استفاده است که سرطان اصلی تحت کنترل باشد.

 

کنترل علائم مهم است، به خصوص اگر درمان سرطان اصلی موثر نباشد یا ممکن است مدتی طول بکشد تا کمک کند. تنگی نفس می تواند یکی از سخت ترین احساسات باشد. برای کمک به کاهش احساس تنگی نفس می توان از داروهای شبه مورفین (افیون ها) استفاده کرد. اگر داروهای مورفین مانند مؤثر نباشند، داروهای ضد اضطراب ممکن است مفید باشند.

 

داشتن مشکل تنفسی می تواند باعث شود که احساس اضطراب، نگرانی و حتی در هراس داشته باشید. برخی از بیماران مراحل زیر را مفید می دانند.

 

روش های آرامش بخش

حواس پرتی (تماشای تلویزیون، مطالعه و...)

یک پنکه هوای خنک را روی شما می دمد

مقابله با درد نیز ممکن است سخت باشد، به خصوص اگر علائم دیگری داشته باشید. با تیم مراقبت های بهداشتی خود در مورد اینکه چگونه می توانید از داروها و روش های حمایتی برای درمان درد خود استفاده کنید صحبت کنید.

 

پلورال افیوژن (جمع شدن مایع در اطراف ریه ها) گاهی اوقات زمانی که سرطان در ریه وجود دارد اتفاق می افتد. این مایع می تواند از پر شدن ریه ها با هوا جلوگیری کند و باعث تنگی نفس شود. اگر پلورال افیوژن باعث علائم شود، درمان معمول آنتی بیوتیک و تخلیه مایع (به نام توراسنتز) با استفاده از یک لوله کوچک است. ممکن است لازم باشد این کار بیش از یک بار قبل از توقف تجمع مایع انجام شود. اگر مایع مدام برمی‌گردد، ممکن است روشی برای بستن فضای اطراف ریه امتحان شود. یا ممکن است لوله ای که می توان آن را برای مدت طولانی تری در جای خود رها کرد قرار داد.





:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 فروردين 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: