داروی درمانی سرطان ریه
نوشته شده توسط : spudgene

خلاصه

سرطان یکی از بیماری های مهمی است که باعث مرگ و میر زیادی در سطح جهان می شود. از میان انواع عمده سرطان، سرطان ریه مزمن ترین نوع سرطان در جهان شناخته شده است. مدیریت مرسوم سرطان ریه شامل مداخلات پزشکی مختلف مانند شیمی درمانی، برداشتن جراحی و پرتودرمانی است. با این حال، این نوع رویکرد فاقد ویژگی است و همچنین به سلول های طبیعی مجاور آسیب می رساند. اخیراً نانوتکنولوژی به عنوان یک مداخله امیدوارکننده در مدیریت و درمان سرطان ریه مطرح شده است. نانوتکنولوژی روش‌های موجود را متحول کرده است و در درجه اول بر کاهش سمیت و بهبود فراهمی زیستی داروهای ضد سرطان به سلول‌های تومور هدف تمرکز دارد. سیستم های نانوحامل در حال حاضر به طور گسترده برای بهره برداری و غلبه بر انسدادهای ناشی از سرطان در ریه ها مورد استفاده قرار می گیرند. روش‌های ارسال داروی درمانی با حامل نانو پتانسیل امیدوارکننده‌ای را در درمان سرطان ریه نشان داده‌اند، زیرا هدف آن کنترل رشد سلول‌های تومور است. در این بررسی، حالت‌های مختلف گزینه‌های دارورسانی نانو مانند لیپوزوم‌ها، دندریمرها، نقاط کوانتومی، نانولوله‌های کربنی و نانوذرات فلزی مورد بحث قرار گرفته‌اند. سیستم‌های دارورسانی نانوحامل به‌عنوان یک رویکرد امیدوارکننده ظاهر می‌شوند و بنابراین انتظار می‌رود راه‌های جدیدتر و پیشرفته‌تری در درمان سرطان ارائه کنند.

مطالعات پیش بالینی و بالینی

در حال حاضر، چندین رویکرد درمانی مبتنی بر نانوذرات وجود دارد که تحت آزمایش‌های پیش بالینی و بالینی منتظر تأیید FDA (سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا) یا EMA (آژانس داروهای اروپایی اروپا) هستند [126]. فرمول‌های مختلف مبتنی بر نانوذرات پس از آزمایش‌های بالینی برای درمان سرطان‌های مختلف تأیید شده‌اند. نانوحامل‌های مبتنی بر لیپوزومی حاوی Doxil (یک داروی ضد تومور) که با نام Abraxane فروخته می‌شود، اولین مورد تایید FDA بود.

 

چشم انداز آینده

سیستم‌های دارورسانی جدید (NDDS) با طیف متنوعی از کاربردها توسعه یافته‌اند و نتایج امیدوارکننده‌ای را در درمان بیماری‌ها با ایمنی، کارایی و دقت بیشتر نشان داده‌اند. بسیاری از رویکردهای بالینی شامل NDDS نه تنها الگوی تورفتگی سطح دارو در خون را تنظیم می‌کنند، بلکه به هدف قرار دادن داروها به محل یا محل خاصی از اثر کمک می‌کنند. در نتیجه، سمیت و عوارض جانبی مرتبط با دوز را دور می زند. با وجود کاربردها و مزایای مختلف،





:: بازدید از این مطلب : 17
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 اسفند 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: