انواع سرمایه گذاری
نوشته شده توسط : spudgene

آیا برای یافتن بهترین روش سرمایه گذاری فقط باید به بازدهی توجه کرد؟

 

قطعا خیر. هر یک از گزینه های سرمایه گذاری مانند مسکن، طلا و سکه طلا، دلار، خودرو، سپرده‌های بانکی و … شرایط و ویژگی‌های خاص خود را دارد و طبیعتا همه افراد، امکان حضور در همه این بازارها را ندارند. لذا برای شناسایی بهترین روش سرمایه گذاری باید علاوه بر بازدهی، به پارامترهای دیگری نیز توجه کنید. در ادامه به بررسی بیشتر ویژگی‌های بازارهای موازی بورس پرداخته می‌شود.

 

خرید زمین و مسکن

با توجه به قیمت مسکن و هزینه‌های ساخت و ساز آن، خرید مسکن به سرمایه زیادی نیاز دارد. علاوه بر این، زمین و مسکن قابلیت نقدشوندگی پایینی دارند و بازار شفافی برای خرید و فروش آن‌ها وجود ندارد. مواردی مانند هزینه‌های نگهداری و تعمیرات، رشد ناهمگون قیمت مسکن و زمین در شهرها و مناطق مختلف، سیاست‌های کلان مانند میزان پرداخت وام و پروژه‌های عمرانی بزرگ مانند مسکن مهر و مسکن ملی  نیز از جمله پارامترها و ریسک‌های تاثیرگذاری است که باید مورد توجه سرمایه گذاران این حوزه قرار گیرد.

خرید فیزیکی طلا و سکه طلا

بر خلاف مسکن، سرمایه گذاری در طلا با مبالغ بسیار کمتری امکان‌پذیر است و نقدشوندگی بالاتری نیز دارد. ریسک اصل یا تقلبی بودن طلا و سکه طلا، ریسک و هزینه نگهداری آن در محلی امن، وابستگی به قیمت جهانی طلا و نرخ ارز نیز از جمله مواردی است که همواره باید مورد توجه سرمایه گذاران قرار گیرد.

خرید دلار و سایر ارزهای رایج

بخشی از مردم ایران، خرید ارزهای خارجی را به عنوان بهترین روش سرمایه گذاری قبول دارند. اما باید توجه داشت که بازار ارز یکی از بازارهای پرریسک و پرنوسان است. پارامترهای بسیار زیادی نظیر روابط خارجی، واردات و صادرات، سیاست‌های دولتی و سیاست‌های کلی بانک مرکزی بر آن تاثیرگذار است. از طرف دیگر، ممکن است در شرایط خاصی خرید و فروش ارزهای پراستفاده مانند دلار و یورو، با محدودیت‌های جدی همراه شود و نگهداری مقدار زیادی از آن‌ها مطابق قانون تخلف به شمار رود.

خرید خودرو
بر خلاف کشورهای توسعه یافته دنیا، خودرو نیز در ایران به عنوان یک کالای سرمایه‌ای محسوب شود. در بسیاری از موارد، مقایسه قیمت خودرو با چند سال قبل، نشان‌دهنده افزایش قیمت بعضا غیر قابل تصور آن است. با این وجود عواملی همچون محدودیت در خرید به‌قیمت خودرو از کارخانه، هزینه‌های نگهداری و تعمیرات، هزینه‌های بیمه و عوارض، ریسک پیشرفت تکنولوژی، نااطمینانی نسبت به واردات خودروهای خارجی در آینده و نقدشوندگی کمتر نسبت به طلا و سکه طلا، موجب شده است که افراد زیادی سرمایه گذاری در سایر بازارها را به خرید خودرو ترجیح دهند.

سپرده های بانکی
بسیاری از افراد سپرده گذاری در بانک و دریافت سود بانکی را به عنوان یک سرمایه گذاری مناسب می‌شناسند. اما داده‌های تاریخی نشان داده است که طی سالیان گذشته، سود بانکی بسیار کمتر از میزان تورم بوده است. به بیان دیگر سپرده‌های بانکی در حفظ قدرت خرید و ارزش پول کارآمد نبوده است.





:: بازدید از این مطلب : 110
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 آبان 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: